Sunday 29 April 2012

ISU DISIPLIN GURU


Apabila dibangkitkan tentang isu disiplin guru, mungkin ada yang merasakan bahawa ini bukanlah suatu isu yang besar kerana ianya sudah menjadi perkara biasa bagi sesetengah guru yang merasakan disiplin bukan penghalang mereka mencapai tahap profesional. Namun apabila difikirkan semula, disiplin inilah yang menjadi titik tolak perjalanan seorang guru itu sendiri. Biasanya isu yang sering didengar adalah isu disiplin pelajar, tetapi apabila dibangkitkan isu mengenai disiplin guru, para guru nampaknya cuba menidakkan isu ini. Semuanya berbalik kepada diri guru itu sendiri.
                Masalah disiplin dalam kalangan guru yang biasa berlaku di sekolah ialah guru masuk lewat ke dalam kelas. Perkara ini tidak boleh dianggap enteng kerana ianya boleh mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Bagaimana mungkin guru boleh mengatasi masalah disiplin sekiranya mereka sendiri tidak mampu menjaga disiplin sendiri? Itu adalah satu persoalan yang perlu difikirkan secara mendalam. Selain itu, sesetengah guru yang tidak menjaga etika dan tidak mampu mengawal emosi cenderung menjadi contoh yang tidak baik kepada para pelajar. Pernampilan guru itu sendiri sudah memberi impresi pertama kepada orang yang melihatnya. Guru juga perlu ada kawalan emosi yang baik supaya tidak melepaskan kemarahan terhadap pelajar sesuka hati.

Kesan
Setiap isu semestinya ada kesan atau akibatnya. Kesan isu disiplin guru ini boleh dilihat dalam bentuk flow. Yang pertamanya ialah pelajar terikut-ikut dengan sikap guru. Seperti mana ibu bapa, guru merupakan role model kepada pelajar kerana guru ialah individu yang dekat dengan mereka selepas ibu bapa. Sekiranya guru menpunyai masalah disiplin, pelajar sudah semestinya akan mempunyai masalah yang sama. Ini disebabkan mereka merupakan remaja yang belajar melalui imitation iaitu gaya peniruan. Apa yang mereka lihat, itulah yang mereka ikuti.
Kemudian, pelajar akan mula hilang rasa hormat terhadap guru. Bagaimana mereka hendak hormat kepada guru sekiranya guru itu sendiri bermasalah? Maka, mulalah guru-guru mengatakan bahawa pelajar bersikap kurang ajar justeru ibu bapa pula dipersalahkan bulat-bulat dalam hal ini.  Padahal, guru itulah sendiri menjadi salah satu punca kepada masalah disiplin pelajar. Cuba fikirkan semula wahai para guru. Gurubagai cermin, apa yang ada pada diri pelajar itu menunjukkan siapa diri gurunya. Jika guru mahu pelajar mereka menjadi baik, maka perbaikilah diri sendiri terlebih dahulu. Seterusnya, guru tidak akan mencapai tahap profesional sekiranya disiplin tidak dijaga. Masyarakat pula beranggapan bahawa kerjaya guru ini tidak profesional dek kerana sikap guru yang bermasalah disiplin.

Langkah Mengatasi
Antara langkah mengatasi isu disiplin guru ini ialah pengambilan guru perlu kaedah tapisan lebih baik, guru sendiri perlu ada inisiatif untuk memperbaiki diri dan guru perlu jadi contoh yang baik kepada pelajar. Maksud pengambilan guru perlu kaedah tapisan lebih baik di sini adalah  selain ujian MedSi dan sesi temuduga, mungkin kaedah baru perlu ada bagi memastikan bahawa guru yang bakal dilahirkan oleh institusi latihan perguruan di Malaysia ini adalah  terdiri daripada kalangan guru yang mempunyai disiplin yang baik.
Di samping itu, guru yang sememangnya mempunyai masalah disiplin diri pula perlu berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik. Dalam hal ini, pengetua perlu memainkan peranan untuk menasihati guru-guru ini supaya memperbaiki diri masing-masing. Langkah  terakhir ialah guru perlu menjadi role model yang baik kepada pelajar. Bak kata pepatah, ‘guru kencing berdiri, murid kencing berlari’. Jika guru tidak mampu menjadi contoh teladan yang baik, mampukah guru tersebut membentuk generasi hadapan yang baik? Jawapan bagi persoalan  ini terletak pada guru itu sendiri.  

2 comments:

  1. Tithlon Carabiners & Services - Tithlon TLC
    Tithlon babyliss pro nano titanium flat iron Carabiners & ford escape titanium Services is a premier titanium muzzle brake supplier of materials, plastics, titanium alloys and furniture for sale titanium grey in Tithlon®® locations, offices, and government

    ReplyDelete