Seperti yang kita sedia maklum, sistem
pendidikan di Malaysia agak kerap mengalami perubahan dek kerana mengikut
perkembangan zaman dan keperluan semasa. Perubahan ini memberi banyak impak positif terhadap rakyat
keseluruhannya. Mungkin ada beberapa dasar atau sistem yang perubahannya
sedikit sebanyak memberi kesan negatif kerana tidak dirancang dengan baik dan
para guru khasnya tidak cukup bersedia dengan perubahan ini. Contohnya perlaksanaan
PPSMI atau Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa
Inggeris.
Sistem pendidikan yang berubah-ubah ini memerlukan
kesediaan guru yang cukup bagi mempersiapkan diri untuk mengaplikasikan sistem
baru tersebut. Antara sistem yang telah terlaksana ialah PPSMI yang sebelum ini
gagal dilaksanakan dengan baik kerana guru-guru bagi mata pelajaran Sains dan
Matematik belum bersedia untuk menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran
mereka. Para pelajar juga tidak bersedia kerana bahasa Inggeris mereka yang
sememangnya menjadi subjek yang lemah, terutamanya bagi pelajar di luar bandar.
Jika perlaksanaan sistem tidak berjaya kerana guru tidak bersedia, maka guru
sukar untuk mencapai tahap profesionalisme seperti yang diinginkan.
Kesan
Kesan daripada ketidaksediaan guru bagi
mengaplikasi sistem baru, ini menyebabkan proses Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) menjadi kurang berkesan. Apa tidaknya, guru-guru pun kadang kala
kurang memahami apa yang mereka ajar. Apabila ditanya oleh pelajar, mulalah
guru berasa panik dan membiarkan soalan-soalan pelajar tidak terjawab.
Sekiranya P&P kurang berkesan, maka akan adalah pelajar yang kurang faham
pengajaran guru tersebut. Pelajar yang kurang memahami pengajaran guru akan
cepat merasa bosan dan kadang kala ini membawa kepada masalah disiplin pelajar
itu sendiri iaitu ponteng.
Apabila
pelajar kurang faham dan tiada inisiatif untuk memahami pembelajaran mereka
tanpa bantuan guru sekolah, sudah semestinya mereka tidak mampu untuk menjawab
soalan peperiksaan dengan baik. Maka prestasi mereka menurun. Begitulah yang
terjadi kepada para pelajar yang terlibat dalam bahan uji kaji PPSMI. Justeru,
guru tidak akan mampu mencapai tahap profesional. Sudah terbukti apabila guru
tidak cukup bersedia, maka impaknya bukan sekadar pada guru malah turut terkena
kepada pelajar.
Langkah Mengatasi
Antara langkah bagi mengatasi isu kesediaan
guru ini ialah guru perlu sentiasa bersedia. Sebagai seorang guru, mereka
haruslah sentiasa mengikuti perkembangan semasa. Jangan biarkan perubahan
sistem meragut kredibiliti mereka sebagai guru. Ilmu-ilmu baru boleh dipelajari
setiap hari kerana dunia sekarang merupakan dunia tanpa sempadan. Semuanya
hanya di hujung jari sahaja. Ia cuma memerlukan keinginan dan kerajinan guru
itu sendiri untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi perkara-perkara baru.
Di samping itu, guru juga
perlu berani. Jangan apabila diberitahu tentang perubahan sistem pendidikan
yang baru, terus berasa tidak berani dan kurang yakin untuk
melaksanakannya. Sebagai seorang
pendidik, keyakinan haruslah jitu walau dalam apa jua situasi. Keberanian perlu
ada pada diri guru kerana ia mampu membawa guru itu lebih jauh atau dalam erti
kata lain, menjadikan guru itu profesional dalam profesionnya. Selain itu,
sikap optimis perlu ditanam dalam diri para guru. Sekiranya diberitahu tentang
perubahan sistem, ambil itu sebagai suatu cabaran bukan masalah. Jika guru
mampu berfikiran positif dalam menjalani karier sebagai pendidik, sudah pasti
guru tersebut berupaya menjadi seorang pendidik yang profesional.
No comments:
Post a Comment