Isu guru mengajar subjek bukan opsyen ini
adalah lumrah terutama bagi guru-guru baru. Biarlah apa pun opsyen yang mereka
ambil di universiti atau institusi latihan perguruan, tidak semestinya mereka
akan mengajar subjek opsyen mereka itu di sekolah. Ini adalah suatu realiti
yang berpunca daripada ketidaksepadanan dalam pengagihan guru di sekolah. Ia
juga berpunca daripada keperluan sekolah itu sendiri yang mahukan guru mengikut
kekosongan subjek yang ada. Justeru, disebabkan oleh kurangnya konten mengenai subjek
bukan opsyen yang hendak diajar, guru-guru cenderung untuk menjadi kurang yakin
ketika mengajar. Segala konten mengenai subjek opsyen langsung tidak digunakan
malah guru perlu mempelajari ilmu baru bagi mereka sekiranya diarahkan mengajar
subjek yang betul-betul bertentangan dan tidak berkaitan dengan subjek opsyen
masing-masing.
Kesan
Antara kesan awal yang boleh berlaku akibat
daripada kurangnya keyakinan guru mengajar subjek bukan opsyen ialah guru itu
sendiri kurang bersemangat untuk mengajar. Justeru, pelajar pula menjadi kurang
motivasi kerana mereka tahu guru tersebut tidak mempunyai konten yang cukup
untuk mengajar mereka. Guru pula bersikap acuh tidak acuh dalam melaksanakan
proses P&P. Impak yang paling ketara ialah penurunan prestasi pelajar.
Dalam hal ini, guru akan dipersalahkan kerana gagal mengajar subjek tersebut
dengan baik. Guru pula lepas tangan kerana menganggap subjek tersebut bukanlah
opsyen dan dia tidak mempunyai kepakaran dalam mengajar subjek tersebut. Ini
menyebabkan guru tersebut tidak dapat mencapai tahap profesionalisme. Malah,
kerjaya guru itu pula yang dianggap mudah oleh masyarakat dek kerana guru hanya
masuk kelas dan mengajar tanpa mengambil tahu sama ada pelajar memahami
pembelajaran mereka atau tidak.
Langkah Mengatasi
Terdapat beberapa langkah mengatasi yang boleh
diambil bagi mengekang isu ini daripada berterusan dan memberi impak negatif
kepada pelajar khususnya. Antaranya ialah guru perlu menghadiri kursus. Antara
kursus yang diadakan ialah kursus profisiensi. Kursus ini perlu bagi guru yang
mengajar subjek bahasa Inggeris yang bukan menjadi opsyennya. Selain itu, guru
juga perlu mempunyai keyakinan yang tinggi. Walaupun mengajar subjek yang bukan
opsyen, guru boleh mencari inisiatif sendiri untuk mempelajari dan mendalami
subjek yang hendak diajar itu. Pada zaman era globalisasi ini, ilmu sangat
mudah untuk didapati. Semuanya ada di hujung jari sahaja. Sebagaimana artis di
kaca televisyen boleh menjadi versatil, kenapa tidak guru? Guru boleh mengajar
apa-apa subjek sekiranya guru tersebut mempunyai tekad dan keyakinan yang
tinggi untuk mempelajari dan mengajar. Dan sudah semestinya guru seperti ini
mampu mencapai tahap profesional dalam masa yang singkat. Hendak seribu daya,
tak hendak seribu dalih. Di samping itu, guru juga perlu sentiasa berfikiran
positif. Guru perlu menganggap bahawa mengajar subjek bukan opsyen ini
merupakan cabaran yang perlu ditempuhi dengan sabar dan tabah. Bahkan, ilmu
guru tersebut juga boleh diperkembangkan kepada beberapa bidang baru yang
mungkin asing bagi mereka sebelum ini.
No comments:
Post a Comment