Bagi sesetengah individu, profession keguruan
sering dianggap sebagai kerjaya pilihan terakhir. Profession perguruan juga
dianggap sebagai profession pertengahan di bawah profession professional yang
lain seperti doktor, jurutera, peguam dan lain-lain. Masyarakat juga menganggap
individu itu boleh menjadi guru sandaran atau guru sementara tanpa ada latihan
asas. Kekosongan jawatan guru sama ada di sekolah rendah mahupun menengah biasanya
diisi oleh guru sandaran yang tidak mendapat latihan formal sama ada di maktab
perguruan ataupun universiti. Situasi ini akan membuatkan pandangan
masyarakatterhadap profession ini akan menjadi lebih pudar lagi apabila
sesetengah pihak yang menganggap individu masih boleh menjadi guru tanpa
mengikuti latihan perguruan di tempat-tempat yang sepatutnya.
Selain itu, masyarakat
melihat kerjaya sebagai guru adalah satu kerjaya yang mudah. Bagi mereka,
seorang guru mempunyai cuti yang banyak sebagaimana pelajar sekolah dan masa
kerja yang pendek. Walhal, beban kerja guru terlalu banyak sehingga membawa ke
bilik tidur. Di era globalisasi ini, cabaran menjadi guru tidak seperti yang
dilihat dengan mata kasar. Cabaran dalam Wawasan 2020 adalah yang perlu ditangani
oleh para pendidik untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berilmu
pengetahuan dan berdaya saing. Tetapi persoalannya disini, mengapakah pandangan
masyarakat terhadap guru dan professionnya telah berubah?
Kesan
Sekiranya profession ini adalah pilihan terakhir bagi guru, minat
utama terhadap kerjaya ini sebenarnya hanya sedikit sahaja. Akibatnya, selepas
dua atau tiga tahun menjadi guru, kebosanan terhadap tugas akan berlaku. Kajian
yang dilakukan oleh Wan Mohd Zahid Nordin terhadap beberapa guru, ‘burn-out’ terhadap guru jelas
menunjukkan faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah ini adalah
guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang diceburi.
Apabila guru-guru mengalami situasi ‘burn-out’,
sudah pastinya mereka akan masuk kelas dan mengajar semata-mata untuk
menghabiskan silibus pengajaran. Ini akan menyebabkan pelajar kurang
bermotivasi semasa belajar dan mereka akan hilang fokus. Seterusnya akan
menyebabkan prestasi akademik mereka menurun. Dalam jangka masa yang panjang,
bukan sahaja pelajar, prestasi sekolah turut merosot. Disebabkan prestasi
pelajar merosot, ibu bapa yang berkemampuan dari aspek kewangan menghantar
anak-anak mereka ke pusat tuisyen.
Langkah
mengatasi
Untuk mengelakkan isu kerjaya guru sebagai pilihan terakhir,
individu sepatutnya tahu arah tuju kerjaya mereka. Selain itu, mereka juga
harus tahu spesifikasi dan bidang tugas yang mereka minati supaya tidak
menyesal di kemudian hari. Sebagai contoh, majoriti wanita yang menjadi
jurutera akan memilih kerjaya sebagai guru. Selepas beberapa tahun bertugas
sebagai jurutera, mereka baru menyedari bahawa tugas sebagai jurutera tidak
sesuai dengan diri mereka dan akhirnya memilih kerjaya sebagai guru.
Sebagai individu yang terpelajar, guru yang
memilih kerjaya ini sebagai pilihan terakhir mereka patut ada rasa
bertanggungjawab. Guru ini dianggap insan terpilih yang didatangkan untuk
membawa ilmu dan kemajuan di sesuatu tempat. Mereka perlu sedar guru bertanggungjawab
mencorakkan masa depan pelajar. Persepsi masyarakat juga perlu diubah. Mereka
membayangkan guru hanya perlu duduk di dalam kelas dan menyampaikan ilmu kepada
pelajar disamping membuat sedikit kerja-kerja perkeranian seperti menaip dan
mengisi borang. Realitinya, beban kerja guru-guru sangat banyak hingga dibawa
ke rumah. Di sekolah pula, guru bukan setakat mengajar tetapi mendidik. Selain
itu, para guru juga terpaksa menghadiri mesyuarat bersama pengurusan.
No comments:
Post a Comment