Sunday 29 April 2012

ISU GURU SEBAGAI KERJAYA TERAKHIR


Bagi sesetengah individu, profession keguruan sering dianggap sebagai kerjaya pilihan terakhir. Profession perguruan juga dianggap sebagai profession pertengahan di bawah profession professional yang lain seperti doktor, jurutera, peguam dan lain-lain. Masyarakat juga menganggap individu itu boleh menjadi guru sandaran atau guru sementara tanpa ada latihan asas. Kekosongan jawatan guru sama ada di sekolah rendah mahupun menengah biasanya diisi oleh guru sandaran yang tidak mendapat latihan formal sama ada di maktab perguruan ataupun universiti. Situasi ini akan membuatkan pandangan masyarakatterhadap profession ini akan menjadi lebih pudar lagi apabila sesetengah pihak yang menganggap individu masih boleh menjadi guru tanpa mengikuti latihan perguruan di tempat-tempat yang sepatutnya.
Selain itu, masyarakat melihat kerjaya sebagai guru adalah satu kerjaya yang mudah. Bagi mereka, seorang guru mempunyai cuti yang banyak sebagaimana pelajar sekolah dan masa kerja yang pendek. Walhal, beban kerja guru terlalu banyak sehingga membawa ke bilik tidur. Di era globalisasi ini, cabaran menjadi guru tidak seperti yang dilihat dengan mata kasar. Cabaran dalam Wawasan 2020 adalah yang perlu ditangani oleh para pendidik untuk melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berilmu pengetahuan dan berdaya saing. Tetapi persoalannya disini, mengapakah pandangan masyarakat terhadap guru dan professionnya telah berubah?

Kesan
Sekiranya profession ini adalah pilihan terakhir bagi guru, minat utama terhadap kerjaya ini sebenarnya hanya sedikit sahaja. Akibatnya, selepas dua atau tiga tahun menjadi guru, kebosanan terhadap tugas akan berlaku. Kajian yang dilakukan oleh Wan Mohd Zahid Nordin terhadap beberapa guru, ‘burn-out’ terhadap guru jelas menunjukkan faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah ini adalah guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang diceburi. Apabila guru-guru mengalami situasi ‘burn-out’, sudah pastinya mereka akan masuk kelas dan mengajar semata-mata untuk menghabiskan silibus pengajaran. Ini akan menyebabkan pelajar kurang bermotivasi semasa belajar dan mereka akan hilang fokus. Seterusnya akan menyebabkan prestasi akademik mereka menurun. Dalam jangka masa yang panjang, bukan sahaja pelajar, prestasi sekolah turut merosot. Disebabkan prestasi pelajar merosot, ibu bapa yang berkemampuan dari aspek kewangan menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen.

Langkah mengatasi
Untuk mengelakkan isu kerjaya guru sebagai pilihan terakhir, individu sepatutnya tahu arah tuju kerjaya mereka. Selain itu, mereka juga harus tahu spesifikasi dan bidang tugas yang mereka minati supaya tidak menyesal di kemudian hari. Sebagai contoh, majoriti wanita yang menjadi jurutera akan memilih kerjaya sebagai guru. Selepas beberapa tahun bertugas sebagai jurutera, mereka baru menyedari bahawa tugas sebagai jurutera tidak sesuai dengan diri mereka dan akhirnya memilih kerjaya sebagai guru.
Sebagai individu yang terpelajar, guru yang memilih kerjaya ini sebagai pilihan terakhir mereka patut ada rasa bertanggungjawab. Guru ini dianggap insan terpilih yang didatangkan untuk membawa ilmu dan kemajuan di sesuatu tempat. Mereka perlu sedar guru bertanggungjawab mencorakkan masa depan pelajar. Persepsi masyarakat juga perlu diubah. Mereka membayangkan guru hanya perlu duduk di dalam kelas dan menyampaikan ilmu kepada pelajar disamping membuat sedikit kerja-kerja perkeranian seperti menaip dan mengisi borang. Realitinya, beban kerja guru-guru sangat banyak hingga dibawa ke rumah. Di sekolah pula, guru bukan setakat mengajar tetapi mendidik. Selain itu, para guru juga terpaksa menghadiri mesyuarat bersama pengurusan. 

No comments:

Post a Comment