Setelah KBSM berusia lebih dari 10 tahun,
didapati amalan guru dalam melaksanakan kurikulum tersebut, pada keseluruhannya
adalah masih berpusatkan kepada guru dan terikat dengan kaedah tradisional
(Abdul Razak & rakan-rakan 1996). Masalah keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran bukan sahaja dihadapi oleh pelajar di Malaysia tetapi ia juga
adalah masalah sejagat. Walaupun pelbagai kaedah telah didedahkan namun
terdapat sebilangan guru yang masih menggunakan kaedah tradisional seperti
pengajaran yang berpusatkan guru dan bukannya berpusatkan pelajar. Kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang lebih berpusatkan guru dan bergantung seratus
peratus kepada buku teks adalah antara faktor yang dikenal pasti menyebabkan
pelajar cepat merasa bosan dan hilang minat. Sememangnya para guru dinasihatkan
menggunakan buku teks tetapi guru juga seharusnya menambah isi pengajaran
mereka dari sumber-sumber lain seperti internet, buku rujukan dan persekitaran.
Tambahan pula, ada juga buku
teks yang tidak mempunyai ilustrasi menarik sekaligus membuatkan pelajar bosan.
Kaedah ‘chalk and talk’ adalah kaedah
yang sangat popular di kalangan guru. Kaedah ini bukannya tidak bagus tetapi
cikgu sepatutnya pandai mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka agar tidak
bosan. Para guru juga lebih menekankan pembelajaran yang boleh meningkatkan
prestasi sekolah daripada menumpukan pembelajaran sepanjang hayat. Oleh itu
kaedah chalk and talk digunakan
kerana ia lebih menjimat masa dan peralatan bahan mengajar tidak diperlukan.
Terdapat guru yang masih menggunakan pendekatan latih tubi tanpa memberi
penerangan konsep yang mencukupi. Misalnya pengajaran dan pembelajaran sains
banyak melibatkan kemahiran proses sains dan manipulatif yang memerlukan daya
pemikiran dan kreativiti yang tinggi. (Mohamad Khatim, 2001). Pembelajaran
memerlukan kefahaman konsep yang lebih tinggi. Tanpa kefahaman, pelajar hanya
menghafal. Amalan menghafal ini masih mengikut dasar
kurikulum lama (KLSM) yang menekan kaedah ini. Tanpa sedar, para guru
menekankan teknik hafalan tanpa penerangan konsep yang betul dan tepat. Teknik
ini bukan sahaja menghasilkan pelajar yang kuat menghafal tetapi membantutkan
semangat inkuiri mereka. Aspek lain seperti pemahaman, amalan dan penghayatan
kurang diberi perhatian sewajarnya.
Kesan
Penggunaan cara tradisional secara seratus peratus di
dalam kelas membuatkan pelajar hilang tumpuan seterusnya membuatkan mereka
bosan. Mungkin untuk lima belas minit pertama, mereka boleh fokus. Bagi pelajar
yang menggunakan imaginasi mereka untuk memahami sesuatu konsep, penggunaan
buku teks secara sepenuhnya membantutkan semangat inkuiri mereka.
Pendekatan hafalan pula yang mana
melibatkan pelbagai petua dan cara ringkas telah menyebabkan proses pengajaran
dan pembelajaran menjadi tidak bermakna (Ibrahim, 1994). Pelajar lebih banyak
menghafal rumus yang sedia ada ataupun petua yang dicipta guru tanpa mengetahui
konsep sebenar. Tanpa kita sedari, situasi sebegini akan membuatkan pelajar
hanya menghafal kandungan pelajaran sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Jadi,
gagal sudah peranan guru untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan pelajar
malah situasi ini telah menghasilkan pelajar yang exam-oriented. Disebabkan semangat inkuiri pelajar tidak dicungkil
dengan lebih mendalam, mereka tidak dapat berfikir secara kritis dan kreatif.
Mereka hanya menerima apa sahaja yang diperkatakan guru tanpa ada keraguan.
Langkah Mengatasi
Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa kaedah
pengajaran guru mempengaruhi pemahaman konsep dan keseronokan untuk belajar.
Jadi, untuk mencapai matlamat Wawasan 2020, guru mestilah mempelbagaikan kaedah
pengajaran dan pembelajaran. Mereka perlu meningkatkan ilmu pengetahuan seiring
dengan perkembangan semasa. Untuk mengelakkan pelajar berasa bosan di dalam
kelas, guru perlu mengaplikasikan pembelajaran secara kontekstual. Pembelajaran
secara kontekstual ini adalah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi
kandungan, pengetahuan sedia ada dan persekitaran. Dengan menggabungkan
elemen-elemen tersebut, pelajar tidak akan bosan dan sekaligus guru telah
menggalakkan pelajar berfikir dan dapat meningkatkan semangat inkuiri mereka. Brunner
(1960), telah menekankan bahawa pembelajaran merupakan satu proses dimana
pelajar membina idea baru atau konsep berasaskan kepada pengetahuan semasa
mereka. Brooks & Brooks (1993) menyatakan bahawa pelajar membina makna
tentang dunia dan mensintesiskan pengalaman baru kepada apa yang mereka fahami
sebelum ini. Mereka membentuk peraturan melalui refleksi tentang interaksi mereka
dengan objek dan idea. Sehubungan itu wajarlah pengajaran amali berasas inkuiri
penemuan diketengahkan bagi meningkatkan pemahaman pelajar.
Seiring dengan zaman moden ini, proses
pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar sangat bersifat praktikal.
Pelbagai aktiviti boleh dijalankan di dalam kelas untuk mengelakkan pelajar
hanya menghafal sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Oleh itu, kita mampu
melahirkan pelajar yang mampu menyelesaikan masalah harian yang melibatkan
konsep atau kemahiran berkaitan mana-mana subjek.
No comments:
Post a Comment